Keuring

Historie

Vakantie

Details

Foto's

Keuring april 2011

wedstrijden

Contact

Op vrijdagochtend 8 april 2011 is de LE 51 "Otter" door EFM verzekering gekeurd. Bij deze keuring wordt er gemeten hoe dik het staal/ijzer nog is. Een dikte van 3 mm is minimaal nodig, willen ze het nog verzekeren tegen eigengebrek.

Hier ligt de aak op de kant bij Jachthaven "Eembrugge" in Eembrugge bij Baarn. Ook nu weer zie je die mooie klinknagels oplichten.

De keurmeester gaat met een hamer eerst flink slaan zodat hij hiermee kan horen waar het eventueel dun is of in ieder geval anders dan de rest eromheen. Dan zet hij daar een kruis met krijt. Vervolgens met een slijptol kaal maken en met een geavanceerd apparaatje de laagdikte meten. Dan zet hij met krijt naast het meetpunt de dikte die gemeten is. Nadat alle punten zijn gemeten brengt hij deze in kaart op een tekeningetje voor de rapportage.

De keurmeester vertelde wel dat er geen putten of andere oneffenheden op de romp zaten. Zelfs op de waterlijn zat geen noemswaardige aantasting. De romp zag er voor de leeftijd nog puik uit!

Nou daar gaat ie dan aan het werk. Het galmt door de haven en over de Eem van het slaan van zijn hamer. Dat doet toch wel pijn al er iemand op je onderwaterschip staat te hameren. Laat staan wanneer hij even later met een slijptol je verfsysteem naar de rambam helpt....

 

Bij de eerste meting houd ik toch wel even mijn adem in; wat is er van een schip gebouwd in 1924 van 5 mm dik nog over? meer dan 3 of toch minder dan 3. Eerste meting 4,8 mm. volgende 4,7 nog eentje van 4,9 en daar is een 3,7 maar dat is ook nog genoeg. Een volgende meting geeft 5,2 hoe kan dat nou wanneer het schip volgens beschrijving 5 mm is gebouwd. Blijkbaar waren die platen van toen niet overal even dik? De dunste die ochtend is 3,1 en dat is net genoeg!

Uitslag: GOEDGEKEURD (pfoe)

 

Ik heb hierna de gaten netjes weer dichtgesmeerd met onderwater primer. Er komen nog meerdere laagjes achteraan zodat het weer een mooie onderkant wordt.