Te Koop

Lemsteraak vissermanuitvoering (visaak) LE51

Lengte 9,10 breedte 3,50 diepgang 0,80

vraagprijs € 89.000,-

Verleden

foto Fries Scheepvaartmuseum

foto Fries Scheepvaartmuseum

Dit schip is gebouwd in 1924 bij scheepswerf Oebele Haikes en Jan Oebeles van der Werff te Buitenstverlaat nabij Drachten onder bouw nummer 61: "Staal Ijzeren Aak" van 32 voet (9,06 meter) voor Berend Stuiver te Gorredijk. Op de foto staan twee visaken van de familie Stuiver te Gorredijk. De linker visaak is gebouwd in 1913 te drachten bij Roorda "de Piip" voor Jacob Stuiver. Dit is de vader van Berend Stuiver. Deze visaak is sinds 2017 weer in de vaart als LE14. De rechter visaak is waar het hier om gaat. Je ziet duidelijk verschil tussen de twee visaken: de boeghoogte en de lengte.

 

foto Fries Scheepvaartmuseum

De foto is gemaakt in 1943. De kuip is voorzien van een tent zodat er meer leefruimte aan boord ontstond.

Op beide foto's is duidelijk te zien dat er geen fok is aangeslagen. Er werd niet veel mee gezeild. Ze werden vooral gebruikt als woonboot. Typisch voor visaken is de tentroef op het voordek. Deze was in het begin gemaakt van tentdoek en later van hout. De koekoek in de tentroef was zo gemaakt dat het contragewicht voor het strijken van de mast er precies in paste. Opvallend is ook dat de schepen grote skûtsje-achtige zijzwaarden hebben voor ondiep water.

 

Het schip werd gebruikt voor de binnenvisserij en er is mee gevist op de Opsterlandse Compagnonsvaart te Gorredijk en Lippenhuizen. Er werdt gebruik gemaakt van een zogenaamde dichtzet. De dichtzet is een manier van palingvissen, waar je als schipper meet te maken kan, of liever gezegd, kon krijgen. Op somminge plaatsen in Friesland en Oversijssel werd vanaf eind juli tot eind september, met het oog op de palingtrek, een watergang in zijn geheel met een schutnet afgesloten.Over het algemeen waren dit smallere en ondiepe wateren, die niet of weinig bevaren werden. Als er wel sprake was van scheepvaart, kon het net alleen 's nachts gespannen worden. Dat was ook niet zo'n probleem, want juist dan trekt de paling. Een dichtzet wordt door waarschuwingsborden aangegevenen; de schipper kan door op een toeter te blazen de visserman waarschuwen. Die kan met behulp van een lier het net laten zakken en weer optrekken

Vanuit het schip ging Berend Stuiver met de bijboot naar de dichtzet. Daar haalde hij de netten op en bracht de vangst met zijn bijboot terug naar zijn visaak. In het schip is een bun. Vanuit het de visaak verkocht men dan de vis aan omwonenden.

 

foto Fries Scheepvaartmuseum

In 1951 is het schip verkocht aan een onbekend persoon in Amsterdam. Het is toen omgebouwd naar een motorjacht genaamd "Brandaris".

foto www.RotorZ.nl

In 2000 is het schip van een motorboot omgebouwd naar een zeilschip zoals het nu is. Dit is gedaan door Simon van der Meulen te Warten.

Het schip heeft van oorsprong nooit een visserijnummer gehad en ook niet op de Zuiderzee gevaren. Bij de verbouwing in 2000 heeft het visserijnummer LE51 en de naam "Otter" gekregen. Wij hebben het schip in 2010 gekocht van fam. Van der Meulen te Warten. Onder leiding van Simon van de Meulen heeft het schip een aantal jaren meegedaan aan de visserijdagen in Workum.

 

Heden

We zeilen veel met de boot. We doen mee aan verschillende wedstrijden zoals de Kenterschootrace op Marken en de Zuidwal in Spakenburg. In 2018 zijn we in de overige klasse bij de Zuidwal, 1e geworden. We hebben ook een paar jaar meegedaan met de Jan Haringrace te Monnickendam, maar wegens vakantie de laatste jaren niet meer. Het schip is een goede zeiler, en ligt prachtig op zijn roer.

 

Het schip heeft aan de mast een contragewicht, waardoor stijken van de mast zeer licht gaat. De mast en contragewicht zijn in balans. Hierdoor is varen door Friesland erg makkelijk. De mast is ontworpen op het zeilen zonder zij-verstaging zogenaamd "onverstaagd". Sinds 2017 zeilen we met verstaging aan bak- en stuurboord, die met pelikaanhaken is weg te halen. Hierdoor hebben we net wat meer spanning op de voorstag waardoor we net iets hoger aan de wind kunnen zeilen. Deze zijverstaging is ook in de top van de mast heel makkelijk weg te halen.

 

Voor het zomerseizoen hebben we een zomertent laten maken. Deze tent bedekt de kuip van achteren tot op het voordek. Hierdoor komt er minder regenwater in het schip en is het houtwerk een stuk beter beschermd tegen de zon. Voor regenachtige dagen in de zomer hebben we een kleine zomertent van mast tot einde motorkist. Voor de winter hebben we een winterzeil over de gehele kuip.

 

In 2017 hebben we een speciale zwemtrap laten maken. Deze is ook goed te gebruiken bij droogvallen. De trap van rvs zit niet vast aan de romp maar ligt opgeborgen onder de kuipvloer.

Onze laatste zomervakantie (in 2018) was naar de Duitse waddeneilanden, waar we zelfs tot Spiekeroog zijn gekomen. We hebben gemerkt dat het schip zich zeer kranig houd in woelig water.

 

Het schip gaat elk jaar de gehele winter op de kant in Huizen (NH). Ook elk voorjaar werken we het schip bij voordat het te water gaat. Het schip is goed onderhouden. De motor krijgt om het jaar een onderhoudsbeurt van een erkend Vetus dealer.

In 2011 heeft EFM (voorloper van EOC) het schip gekeurd. Hiervan is een vlakdikte rapport beschikbaar.

Interieur

 

Van binnen heeft het schip een zeer sfeervol licht interieur. Voorin is een bedstee voor twee personen. Er staat een werkend vuurduveltje voor de verwarming. Onder de bedstee zitten twee handige uitschuiftafels. Er zijn ook twee krukjes geschilderd in de kleur van de vloer. De zitbank aan bak- en stuurboord kunnen worden uitgebouwd tot een tweepersoonsbed.

In de keuken is een driepits gastoestel ingebouwd. Er is ook een klassiek messing handbediende Fynspray galley pomp voor het drinkwater. Aan stuurboord, na binnenkomst, is het toilet met een RM69 onderwatertoilet.

Specificaties

Schroefas Watergesmeerd, zelf ontluchtend i.v.m. droogvallen.
Schroef MAX-prop type E63 standaard 3 blads vaanstand schroef
Motor 3 cilinder Vetus 25 pk (18,38 KW) bouwjaar 2002 motornummer 102980
Radio JVC cd/bt KD-R811 met speaker set caliber (cd + dubbele USB port en Bluetooth).
Marifoon Icom M401.
Koelkast Coolmatic CD-30 liter ladekoelbox (uit 2013). Stroomverbruik 0,67 - 1,33 Ah/h.
Water 2 x tanks kunststof 70 liter Vetus.
Diesel tank rvs 45 liter.
Stroom Walstroom aansluiting en een 6 groepen automatische zekeringenkast (uit 2013).
Accu Dubbele accuopstelling: startaccu 70Ah en serviceaccu 105 Ah. Twee massaschakelaars (1x service 1x motor).
Acculader C-Tek M200, 8 traps volautomatisch laadcyclus met aardlekschakelaar.
Gas 2 keer gasfles á 5 kg propaan.
Fok 19 m2.
Grootzeil 27 m2
TVF 0,819.
  Doorvaarthoogte met staande mast 12,30 meter.
  Doorvaarthoogte met gestreken mast in schaar 2,80 meter.

Bezichtigen

Heb serieuze interesse, heb je nog vragen of wil je het schip zien, voelen of aanraken, bel ons dan op telefoonnummer 06-13070038 of e-mail visaakLE51@xs4all.nl

vriendelijke groeten

Astrid Vitters en Luuk Friebel